fredag 28 oktober 2011

Ibland vill jag vara en fågel

Som rubriken lyder : ''ibland vill jag vara en fågel'' det har jag hört många säga och brukar själv tänka det ibland.
 Fåglar kan bara flyga iväg från sina problem och dem behöver inte gå i skola eller arbeta på samma sätt som vi människor måste gör varje dag för att överleva. Och dem behöver inte heller söka jobb direkt medan någon får panik för att han eller hon inte får tag i något jobb och kan bli av med huset eller lägenheten på grund av detta. Men det behöver ju inte fåglar bry sig om direkt.
Fåglar ser så lugna ut och bara glider i luften och ser ner på all stress i världen och behöver inte alls ta del av den.
Jag tänkte på det här om dagen då jag såg en fågel flyga fritt förbi mig medan jag stod där och väntade på bussen, sliten, trött och stressad över alla läxor jag hade att göra.
Det kan vara sjukt stressigt i skolan med alla prov och läxor. Speciellt då man inte får så mycket tid på sig att plugga. Tex om man har ett prov som är ganska stort som man måste plugga till så får man ju såklart nästan alltid läxor varje dag som oftast ska vara klar dagen efter. Då hinner man ju inte plugga till provet, den tiden går istället till att göra läxan och sedan blir det sent på kvällen och då orkar man inte plugga.
Så upplever jag det i alla fall, att mycket av sin fritid går till skolarbete. Ska skolan verkligen ta upp så mycket tid av våran fritid?
 Vi går i skolan ca 7 timmar varje dag och pluggar, kan man inte bara göra klart arbetena på skolan istället för att måsta ta hem hela tiden.
Fast jag förstår samtidigt att man måste plugga mycket om man ligger efter och att man ska hinna med allt för att kunna börja med något nytt, men jag blir så snabbt skoltrött om det är för mycket i skolan.
Ibland får jag till och med panik på kvällen för att jag vet att jag måste upp tidigt för att gå till skolan och plugga.
Men det finns ju mycket positivt med skolan också. Som att inte alla i världen får den här chansen till bra utbildning som vi får. Det är också i skolan man umgås med sina kompisar. Och att man lär sig saker varje dag och vi i gymnasiet behöver den utbildningen för att både klara studenten och sedan kunna skaffa jobb efter gymnasiet så snabbt som möjligt.
Pengar är nästan allt för oss idag. Om man inte har pengar så kan man inte försörja sig eller bo någonstans och slutar som hemlös. Därför tror jag också att många i ungdomar i gymnasiet idag är stressade, många börjar tänka på vad dom ska göra efter dom tagit studenten och att man ska gå ut med så höga betyg som möjligt för att kunna lyckas efter skolan.

Inget av detta behöver någon fågel tänka på men visst, dom har säkert också sina problem någon gång men vad vet jag. Ofta så känner jag verkligen att jag bara vill flyga ifrån alla läxor, prov och stressen.
Fåglar kommer så lätt undan med allt som många människor har problem med.

och då menar jag allt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar